maandag 12 september 2016

Nog harder werken of laten gaan?

Opgeven of doorzetten?
Ik ga eerlijk zijn. De laatste dagen sta ik af en toe op het punt om alles op te geven. Ik ben telkens aan het peinzen of ik nou nog harder aan de dingen moet werken en trekken waar het nog niet lekker loopt, of dat ik het moet loslaten, moet laten gaan en mijn aandacht op andere dingen of mensen moet focussen.

Zo net had ik weer zo'n moment. Ik dacht, hoe fijn zou het zijn om nu een klein rugzakje te hebben en lekker weg te fietsen naar een paradijsje met natuur, heerlijk zwemwater, vrolijke mensen en alleen maar ontspanning en positiviteit. Niet meer dat gespannen gevoel wat ik de hele dag door mijn lichaam voel. Ik ga niet te veel de details in om de oorzaken van mijn gespannen gevoel toe te lichten, maar ik denk dat we allemaal wel weten hoe het voelt om gespannen te zijn. Gelukkig slaap ik wel goed.

Als ik terug kijk naar al die maanden hard werken aan mijzelf om te komen tot wie ik vandaag ben, heb ik weleens bewondering voor mijzelf. Dat mag ook weleens gezegd worden;) En ik heb ook bewondering voor enkele mensen om mij heen die ondanks alles ook doorzetten. Ze zeggen ook weleens dat een sterke leider, een sterke manager, een sterke partner of een sterke vriendschap zich echt bewijst tijdens slechte tijden.

Acteren in crisis tijden
Tijdens tijden van crisis in welke vorm dan ook, leer je mensen echt kennen is mijn ervaring. En het gaat dan vooral over hoe mensen reageren op de situatie. Wat er in je leven gebeurt daar heb je geen invloed op zeggen ze, maar je hebt wel invloed op hoe jij op het leven reageert. Laat je jezelf door in beslag nemen, loop je weg of ga je de strijd aan?

Ik ben eerlijk gezegd flink geschrokken van hoe sommige mensen handelen in tijden van crisis als ik kijk naar mijn eigen ervaring met burn-out. Mensen weten niet hoe ze ermee om moeten gaan of willen er gewoon niets mee te maken hebben. Ik heb deze shock om proberen te zetten in een leer les voor mijzelf. Opvallend is dat veel mensen graag willen horen bij iemand die succesvol is in welke vorm dan ook, maar wanneer het even minder gaat met diegene kom je erachter dat de relatie met dit soort mensen vrij oppervlakkig is. Het leven is er niet alleen om de vruchten te plukken. Om dat te kunnen doen gaat er veel aan vooraf. Dat beseffen mensen niet altijd, op uitzonderingen na natuurlijk.

Ik ben vooral een strijder en ik ga graag om met mensen die dat ook zijn. Als iets slecht gaat probeer ik alles met twee handen aan te pakken als dit mogelijk is. Soms ben ik iets te strijder zie ik nu in. Ik ga er dan zelf onder lijden of mijn omgeving kan teveel confrontatie voelen. Ik ben op zoek naar een balans hierin.

Integriteit 
Daarnaast ben ik ook iemand die graag dingen die niet goed aanvoelen bespreekbaar maak. Thuis zijn wij opgevoed met het woord 'integriteit'. Dat houdt in dat je, je verantwoordelijkheid neemt voor je eigen handelen. Dat je aanspreekbaar bent op je gedrag en de ander daar ook op aanspreekt. Dat je de ander in zijn of haar waarde laat door niet achter diegene zijn rug om allerlei dingen te zeggen en te bespreken. Ik moet bekennen dat dit een uitdaging is maar wel iets om naar toe te blijven streven.

Prioriteiten
Vanochtend kreeg ik zoals iedere week een kort inspirerend bericht van Mr. V. En dit keer ging het onderwerp over prioriteiten. Precies een item wat ik nodig had. Hij gaf een quote van Bruce Lee, ik citeer: "It is not a daily increase, but a daily decrease. Hack away at the inessentials".  

Hack away at the inessentials..

Zo dat is waar ik vandaag mijn dag mee begon. Feitelijk had ik aan mijn scriptie moeten zitten maar daar was geen ruimte voor in mijn hoofd. First things first.

Stressfactoren uitsluiten
Een paar maanden geleden was ik zo goed bezig om bewust alle stressoren uit mijn leven te halen. Iedere keer schreef ik op wat mij energie gaf en wat energie koste zodat ik in kaart bracht waar ik verandering aan kon geven. Waarom doe ik dat nu niet meer?

Met dank aan Mr. V. dacht ik weer aan mijn oude methodiek;) Dus ik schreef vandaag alles wat mij energie kost en energie geeft op papier. Wat bleek: de balans was totaal weg. Ik begreep meteen waarom ik mij zo gespannen voel.

Maar ik ging nadenken over de 'inessentials'. Want de oorzaken die mij energie kosten waren zelfs heel 'essential'. Hoe kom je er onder uit als dat wat belangrijk is je zo slecht doet? Je stress geeft of woede en verdriet?

De kerngedachten
Dus ik ging bij alles wat ik had opgeschreven terug analyseren naar de kerngedachten. Wat dacht ik erbij? Onzekerheden? Angsten? Waren deze gedachten realistisch of was ik mijzelf in de put aan het praten?

Ik kwam er achter dat veel oorzaken op dit moment gewoon gebeurde en dat ik mij er door heen moet zetten. Ik moet de angsten en de pijn onder ogen komen. Maar wat ik vergat is dat ik om die reden extra lief voor mijzelf moet zijn aankomende periode. Extra goed voor mijzelf zorgen zodat ik de kracht behoud om deze angsten en pijnen aan te gaan. Mijn veerkracht te stimuleren om te kunnen groeien in deze lastige tijd. Want anders put je jezelf uit.

Zoals Mr. V. schreef: "Remove the distractions from your life. Open your heart. Keep moving forward with good intent and especially actions". 

Ook schreef hij: "If you need to get away for a while, go!"

In mijn hele burn-out herstel proces ben ik expres niet weg gegaan om niet 'weg te lopen' van mijn problemen maar ze op te lossen. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat een lange vakantie de oplossing is om van je burn-out af te komen maar helaas is dat absoluut niet de oplossing.

Ik heb daarom gekozen voor de confronterende manier. Ik moet zeggen dat ik mijn portie confrontatie wel een beetje heb gehad. Ik heb hard gewerkt aan mijn herstel, misschien weer te hard want ik ben nog steeds niet heel energiek en mentaal top. Als ik door deze periode heen ben heb ik besloten één ding te doen. I will go away for a while!;)

Op de vraag; Nog harder werken of laten gaan? Als je er in geloofd dat hetgeen waar je zo aan trekt jou helpt, blijf net zo lang werken tot dat je situatie goed voelt. Als je constant tegen een muur aanloopt of geen input of energie terug krijgt van datgene waar je zo hard aan werkt en je raakt gefrustreert en uitgeput: laat het gaan. Ze zeggen als het zo moet zijn dan komt het wel weer op je pad. Geduld en vertrouwen zijn de sleutel. Je hoeft niet alles in één keer op te lossen is wat ik tegen mijzelf zeg maar blijf jezelf overstijgen op een gezonde manier.

Keep you're balance between hard work and time for yourself!:)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten