woensdag 21 september 2016

Chinese energieles 3: in vuur en vlam

Een vervolg op de cursus Chinese energieleer in Yoga. De derde les stond in het teken van 'Chi'. We begonnen met het beantwoorden van de vraag; Wat is chi? Voordat je begint met verder lezen zou ik je willen vragen wat jij denkt bij dit woord?

Wat is Chi?
In de groep waren de volgende antwoorden op deze vraag gegeven:

Chi is..
- Het leven in en om ons heen
- Beweging
- Adem
- Energie in de vorm van voeding
- Flow
- Het gevoel van lekker in je vel zitten
- Een natuurlijke stroming
- levensenergie

In de Chinese energieleer wordt onder 'chi' onze levensenergie bedoeld. De energie zowel in ons lichaam als de energie om ons heen. Bij 'chi' gaat het over vitaliteit, levenskracht, veerkracht. Het is een continue wederkerigheid waarbij energie wordt gegeven en wordt verkregen.

Het overdragen van energie
Mens tot mens
Energie kan ook overgedragen worden van persoon tot persoon. Herken je weleens de situatie dat je met iemand spreekt waarbij je na afloop het gevoel hebt dat je helemaal leeg gezogen bent en je moe, boos of somber voelt? Iemand die ' energie slurpt'? Of juist dat je met iemand een ontzettend goeie klik hebt en veel energie hebt gekregen van die persoon?

Omgeving tot mens
Energie kun je ook krijgen van de omgeving waar je bent. Herken je bijvoorbeeld de situatie waarbij je door de drukke winkelstraat probeert te fietsen, zoals in Den Haag in de Grotemarktstraat waarbij je voetgangers probeert te vermijden en je als ik uit mijzelf spreek, vrij geirriteerd bent en tevens ook opgelucht als je het einde van de straat hebt bereikt en eindelijk rust hebt? Dit kost energie. Herken je ook het gevoel als je naar het strand gaat of de natuur in waarbij je weer energie krijgt? Een omgeving waarbij je kunt opladen? Kortom, energie ´chi´ is overal om ons heen.

Het doel is om onze levensenergie optimaal te benutten, toch?


Orgaanklok
In de hoofdmeridianen wordt deze 'chi', deze energie, door het lichaam gestuurd. In deze les stond het hart- & de dunnedarm meridiaan centraal. Deze twee organen vormen samen 1 energiesysteem. In de Chinese energieleer spreekt men over de 5 elementen: vuur, water, hout, aarde, metaal.

De hart- & de dunnedarm meridiaan behoort tot het element vuur. Deze organen zijn het meest actief tussen 11:00 - 15:00 uur ´s middags volgens de orgaanklok.

Het hart
Hart energie. Ik vind het mooi om stil te staan bij dit orgaan. Het hart wordt in de Chinese energieleer het emotioneel centrum genoemd. De meridiaan die aan het hart gekoppeld is, is de hartmeridiaan. Het doel van de hart(meridiaan) is het verspreiden van het bloed en het beheersen van de geest.

Het hart op je tong hebben
In de Chinese energieleer zegt men over spraak dat dit de uiting van de geest is. De geest, dus onze gedachten, wordt in de Chinese energieleer ook wel shen genoemd.
Als er geen goede circulatie is van het bloed in het lichaam, kunnen er psychische klachten ontstaan. Ze zeggen dat de 'geest' onrustig is. Bij hartklachten is ook vaak spraken van pyschische problemen.
 

Klachten
Denk bij stress of negatieve situaties (dus emoties) aan het hart die sneller begint te kloppen, paniek, onregelmatige ademhaling, minder goede bloedcirculatie, hoge bloeddruk, woede, pijn op de borst, slecht kunnen slapen, concentratieproblemen. Ogen met een doffe of starende blik, lusteloosheid.  De meridianen van het hart lopen over de binnenkant van de armen. De Chinese energieleer wijst erop dat klachten in de armen een voorteken kunnen zijn op hartziekten. Vooral als je wat ouder bent is dit een signaal om serieus te nemen. Denk aan aderverkalking en continu koude handen.

Emoties die horen bij het hart
Als alles in harmonie is, is de hoofd emotie van het hart: vreugde, stralend zijn.

In harmonie: geest is alert, uitbundig, sociale ontmoeting (spreken).
In disharmonie: verward, hysterisch, praatziek of stil.

Het element Vuur
Ik vind het prachtig dat het hart onder het element vuur valt. Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar bij het hart denk ik vaak aan passie (en ook agressie). Bij passie denk ik aan vonken, aan vuur. De zomer staat overigens ook in het teken van het element Vuur. Vorige week was het tropisch weer. Hoge temperaturen. Ik merkte vorige week ook aan mijzelf dat ik door de hitte het rustiger aan moest doen want als ik van mijzelf ook nog temperamentvol was raakte ik helemaal oververhit. Een heethoofd. Alles ging vorige week niet zo lekker met mij en het was heet dus ik was al een beetje verhit en ik moet toegeven: ik was behoorlijk vurig, opgewonden, prikkelbaar. Ik probeerde express mijn rust te bewaken door op mijn adem te focussen en mij niet te druk te maken ondanks alles. Maar terwijl ik vorige week op de fiets zat en ik werd uitgescholden door een niet al te intelligente jongen op een scooter die dacht voorrang te hebben, stak ik daar, jawel, pontificaal mijn middelvinger op, wapperend in de lucht van het prachtige Laakkwartier... Oeps. Mijn hart ging tekeer, mijn bloeddruk steeg, ik wilde hem allerlei dingen zeggen uit emotie en mijn adem werd oppervlakkig en ik was daarna ontzettend moe.

Terwijl dit allemaal gebeurde dacht ik aan de Chinese energieleer en moest lachen. Als je bewust bezig bent met het lichaam, merk je van alles op is mijn ervaring. Zeker als ik reflecteer op mijn burn out is sprake (geweest) van ongecontroleerdheid in emoties, ongeremd gedrag en psychische problemen, vermoeidheid naar emotionele uitputting, pijnlijke en stijve armen. Informatie over de hartmeridiaan heeft mij persoonlijk veel inzichten gebracht.

Goed verhaal. Lekker kort;)

De dunne darm meridiaan

De dunne darm meridiaan staat in verbinding met de hart meridiaan. Deze meridiaan loopt over de achterkant van schouders, rug en armen zoals je op de afbeelding ziet. Bij schouderklachten kan dit ook een signaal zijn dat er een verstoring is bij het orgaan van de dunne darm, denk aan spijsverteringsklachten. Emoties en de spijsvertering staan met elkaar in verbinding. De functie van de dunne darm is het verteren van het voedsel en het opnemen van de voedingstoffen uit je voedsel. Klachten als pijn in de nek en schouders, spijsverteringsproblemen, energiegebrek, slapenloosheid etcetera, duiden op een mogelijke blokkade van de dunne darm (meridiaan). De dunne darm meridiaan loopt overigens langs het hart, de slokdarm, de maag en de dunne darm.

Yoga
Er bestaat meridiaan yoga. Dat houdt in dat je bepaalde oefeningen doet die specifiek de gebieden waar de meridianen van bepaalde organen lopen, aandacht geeft. Alle meridianen die aan de binnenkant van onze armen en benen lopen en aan de voorkant van ons lichaam behoren tot de YIN. Bij Yin yoga worden met name deze meridianen aandacht gegeven. De meridianen aan de zijkanten en achterkant van onze benen, armen en het lichaam behoren tot Yang. Wanneer je last hebt van bijvoorbeeld het hart door stress, zou je yin yoga kunnen doen om de energiestroming, chi, te bevorderen en blokkades te helpen opheffen.

Voeding
In de Chinese energieleer speelt voeding een zeer belangrijke rol. Maar dat is weer heel veel informatie. Het belangrijkste is dat je leert te voelen. Mijn docent zegt altijd ´als je het zelf voelt en ervaart, dan pas valt het kwartje en kan je veranderingen aanbrengen. Je kunt nog zoveel boeken hebben gelezen maar het gaat om het voelen, het ervaren´. Dus toch maar eens een yoga lesje proberen?;) Ook voor mannen aan te raden! Het meridianenstelsel is er, ieder mens heeft het, het is aan jou of je ook  open staat voor deze visie en wijsheid of niet. Daarin is ieder mens vrij om te kiezen:)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten