vrijdag 9 september 2016

Go with the flow - je eigen 'golfje' volgen.

Dit item is iets anders vormgegeven dan normaal omdat het een "kort" verslag is van de 2e les in Chinese energieleer in yoga die ik volg. Vorige week schreef ik een item ter introductie van de Chinese energieleer. Ik probeer zes korte informatieve samenvattingen deze periode te geven voor wie interesse heeft in het beter begrijpen van yin en yang, meridianen en balanceren en leven in eenheid met de natuur. Alvast bedankt voor het lezen. De introductie nog niet gelezen? Klik hier.

Go with the flow - je eigen 'golfje' volgen.
Uitspraken die mij de afgelopen week zijn blijven hangen hadden beide als metafoor iets met water te maken. Zo zei een vriendin toen we het hadden over contacten met mensen die komen en gaan in de vorm van bijvoorbeeld relaties en vriendschappen, dat je als het ware als een rivier overal heen stroomt waar ruimte voor je is en als je ergens tegen een muur aan klotst, dat je dan niet daar tegenaan blijft klotsen, maar ergens anders heen stroomt. Naar iemand anders. Iemand die wel open staat voor je. Waar geen weerstand en geen blokkade is.
Sommige mensen staan niet open voor je om een bepaalde reden of zijn (onbewust) niet goed voor je en dat je dus zelf blokkeert. Dat kost energie. Ik heb geleerd dat je op die momenten mensen moet laten gaan, hoe moeilijk soms dan ook. Interactie met mensen zorgt ook voor energie uitwisseling. Om de energie in jezelf te laten stromen in interactie met je omgeving, is het belangrijk te zoeken naar die mensen waar jouw energie lekker kan ´stromen´ en wederzijds.
Go with the flow
In de Chinese energieleer hadden we het over de "go with the flow" uitspraak. Wat betekend dat nou eigenlijk? Is dat de massa volgen? Overal maar in mee gaan zonder zelf na te denken? Of iets heel anders?

Tijdens de les filosofeerde we met elkaar hierover. Go with the flow werd geassocieerd met: - Niet te veel plannen. - Meegaan met de seizoenen. - Meer accepteren. - Balans vinden tussen drukte en privé. - In het moment blijven en genieten. - Voeding; seizoensproducten eten bijvoorbeeld. - Yoga oefeningen. - Prikkels van buitenaf afstemmen op innerlijke energie en ritme. - Het natuurlijk ritme van dag en nacht: wakker worden en naar bed gaan. - Dat de dingen in je leven als vanzelf gaan, zonder (al te veel) weerstand. - Doen met wat er is.
Een andere metafoor: In de Chinese energieleer spreekt men dat we als individu allemaal een golfje zijn in de enorme zee. Dat we daarmee onderdeel uitmaken van de zee als onderdeel van het geheel. We zijn de zee. Je golf moet niet te hoog of te laag zijn; je niet verzetten tegen de stroming, maar juist stromen tussen de andere golven door. Je wil er soepel door. Want hoe meer verzet, hoe meer weerstand. En weerstand kost (negatieve) energie. Je stagneert, loopt vast, krijgt irritatie of verdriet of woede. Het is niet natuurlijk. Je kunt jezelf iedere dag vragen: Wat is mijn energie? Wat is mijn stroming in het leven? Waar voel ik weerstand? Waar voel ik verzet? Waar stroomt het lekker en krijg ik energie? En waar blokkeert het en voel ik mij uitgeput, somber of boos door? Als ik naar mij zelf kijk was ik de afgelopen jaren altijd een "dwarsligger" voor mijzelf. Ik was iemand die "graag" tegen de stroming in zwom door: - Nieuwe dingen te organiseren; de trekker en initiatiefnemer te zijn, veel energie weggeven. - Tegen de stroom in te gaan door kosten wat het kost ideeën, verwachtingen en planningen geslaagd te krijgen om iedereen tevreden te houden en te bewijzen dat iets wel vet of haalbaar was. Vooral het onhaalbare, haalbaar maken vond ik een kick geven. Dat was niet altijd makkelijk en logisch. - Mij te omringen met mensen en situaties waar ik geen energie van kreeg. Mijn golfje was uiteindelijk een tsunami geworden die met een harde klap gestrand is. Ondertussen "stroom" ik voorzichtig alle kanten weer uit waar positieve energie is en probeer ik niet (te lang) meer tegen 'muren' aan te blijven klotsen. 😉
de orgaanklok
De gal- en levermeridiaan
De vorige les ging het over de orgaanklok. Ieder orgaan in ons lichaam heeft een vaste tijd waarop hij het meest actiefst is. Deze les hadden we het over de lever- en galmeridiaan. Deze vormen samen 1 systeem in ons lichaam. Meridianen laten de energie stromen van orgaan naar orgaan. De lever is een stuwende energie. Dat orgaan transporteert de "chi" door ons lichaam. Een soort motor. Kan je nagaan dat het 600 liter bloed per dag zuivert? De lever is het meest actief rond 01 u s'nachts. De lever voorkomt dat er blokkades in je lichaam ontstaan.

Klachten die ontstaan bij blokkades bij de lever zijn bijvoorbeeld; depressie, opkroppen van emoties, frustratie, woedeaanvallen, overmatige werklust gevolgd door buitensporige vermoeidheid, nerveus, stijve gewrichten en pezen, hoofdpijn en dergelijke. Deze klachten zijn ook kenmerkend voor burn-outers.
Je hebt ook volgens de Chineseleer "lever mensen". Daarbij is de levermeridiaan extra actief dan normaal.
In harmonie zijn deze mensen vaak; creatief, hebben humor, zijn veerkrachtig en hebben sterk aanpassingsvermogen.
Bij disharmonie, zoals bij burn-out is er bij dit type mens sprake van: frustratie, irritatie, verkramping, snel de moed verliezen bij tegenslag.
Emoties die horen bij de lever en galblaas zijn stuwend: woede.
Er is sprake van veel yang.
Uitspraken die misschien wel bij jullie bekend zijn en in het verlengde hiervan liggen: "Iets op je lever hebben" (als je iets dwarszit). Of "galspuwer" (iemand die negatief is en niets moois heeft te vertellen). Als je vaak op hetzelfde tijdstip last hebt van een specifieke lichamelijke klacht, kan het zijn dat er een blokkade in een orgaan zit. Die blokkade kan gekoppeld worden aan lichamelijke klachten maar ook psychische problemen die in de Chinese energieleer zijn uitgeschreven en onderzocht. Net als alle organen, maar vooral deze, is de lever een belangrijk orgaan voor onze energie. Het verwerkt afvalstoffen maar ook negatieve emoties. Om je lever te koesteren helpt het om producten te eten en te drinken die zo puur mogelijk zijn, zodat het zo min mogelijk werk kost voor de lever om de afvalstoffen te filteren. Daarnaast is nachtrust tussen 01:00-03:00 u belangrijk zodat de lever zich optimaal kan herstellen en kan 'rusten'. Voor wie vanavond tot laat in de nacht gaat stappen of slecht in slaap komt: in de ochtend voel je je waarschijnlijk moe, misselijk, suf of zelfs negatief. Doe het rustig aan;) Voor de liefhebber helpt yoga ook goed;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten