dinsdag 14 juni 2016

Waarom het belangrijk is om je lichaam serieus te nemen

When you lose touch with your inner stillness,
You lose touch with yourself.
When you lose touch with yourself,
You lose yourself,
In the world.

- Eckhart Tolle



Om te beginnen bekijk hier eerst het grappige filmpje van 1 minuut over stress. 

Een nieuwe wereld
Sinds mijn zoektocht naar herstel van mijn burn-out is er een nieuwe wereld voor mij geopend. Namelijk het wonder van ons lichaam en alle wetenschap en [alternatieve] geneeskunde die zich daarop richt. Mijn dokter zei laatst na een heftige discussie: je moet kiezen voor een methode die past bij hoe jij in het leven staat. En met in het leven staan kan worden gezegd; geloof je in alternatieve geneeskunde of vertrouw je alleen de reguliere geneeskunde? Voor mij is het een enorme worsteling geweest tot de dag van vandaag, wat ik geloof dat helpt om mij beter te maken. Wat ik wel geloof is dat alle antwoorden in jezelf besloten liggen. En dat voeding een enorme rol speelt in hoe en wie je bent. De relatie met voeding vormt misschien wel de spiegel voor de relatie met het leven.

De wereld van onze hormonen
Met de wonderlijke wereld van het lichaam, bedoel ik ook alle organen en stofjes, zoals hormonen die onze gemoedstoestand en lichamelijke vitaliteit regelen. Laatst was ik naar de workshop 'hormoonbalans' en ja, ik zou nooit naar die workshop zijn geweest als ik gezond was geweest. En ja, ik zat daar als enige jonge griet tussen een hele hoop vrouwen die richting de overgang gingen. Dat ik met mijn lichamelijke klachten telkens terecht kom op plekken waar veel hoger volwassenen komen heb ik mij al bij neergelegd. Ik voel me soms ook net zo energiek als mijn oma van 92 jaar. Ondertussen leer ik wel ontzettend belangrijke dingen die ik de rest van mijn leven mee neem. Bij burn-out is er namelijk sprake van een enorme disbalans van je hormoonhuishouding en als je weet wat voor effect dit heeft op je gezondheid en je mentale gemoedstoestand schrik je, je rot. Hormonale disbalans zorgt ervoor dat je minder energie hebt, sneller verouderd, sneller aankomt en minder fit bent.

Hormonen onder controle; de verantwoordelijkheid van iedere vrouw.
Ik ben overtuigd dat het met name voor vrouwen het heel belangrijk is om te weten wat je hormonen met je doen, welke invloed ze hebben op je gemoedstoestand en hoe je zelf invloed kunt uitoefenen om ze in balans te brengen en te houden. Dit omdat zij door hun maandelijkse cyclus, iedere seconde in hun leven een andere hormoonbalans hebben en mannen veeeeeel minder. De vrouw is om die reden echt, in vergelijking met de man, een gevoelig wezentje en dat werd tijdens de workshop nogmaals op mijn neus gedrukt. Daarom vind ik dat wij als vrouwen met al onze ambities en emancipatie, de verantwoordelijkheid moeten nemen om zorgvuldig en bewust om te gaan met onze hormonen, door er kennis over te vergaren. Het zou je leven een heel stuk prettiger maken, maak niet uit hoe oud je bent, en ook die van je omgeving. Dat is pas emancipatie of beter gezegd, zelfkennis;) 

Waar hebben hormonen invloed op?
- Gezondheid.
- Energie niveau.
- Gewicht.
- Emoties.

Wat is de functie van onze hormonen?
- Boodschappers
- Invloed op groei
- Invloed op stofwisseling
- Invloed op immuunsysteem. 

Welke organen produceren de hormonen?

De hypofyse controleert de hormoonbalans en stuurt de hormoonklieren aan wanneer deze uit balans zijn. Wanneer één hormoon uit balans is, trekt dit hormoon automatisch de rest van de hormonen mee uit balans. Zo gevoelig is het dus. 

De hormoonklieren bestaan uit:
- de hypofyse
- de schildklier
- de bijnieren
- de alvleesklier
- de geslachtsorganen.

De impact van stress
Omdat een burn-out een onzichtbare ziekte is, die nog met de huidige middelen slecht tot niet meetbaar is maar een tal van lichamelijke klachten kent, wil ik begrijpen wat er allemaal in mijn lichaam gebeurd. Het is of was een soort wanhoop misschien wel, naar het kunnen begrijpen wat ik kon doen om mijn lichaam weer pijnvrij en energiek te maken. Het is nu 8 maanden verder en ik ben nog steeds zoekend. Wat ik nu wel heb geleerd is dat door verkeerde voeding en te veel stress, je lichaam uiteindelijk zelf niet meer in staat is om je hormonen in balans te houden. 

Het stress mechanisme
Bij chronische stress raken de stressklieren, de bijnieren, uitgeput. Stress heeft invloed op de drie hormoon assen:
1. De stress as (de bijnieren)
2. De schildklier as
3. De voortplanting as

Al je energie gaat bij stress naar de stress as; de bijnieren. Wanneer de bijnieren zijn uitgeput door chronische stress en hierdoor niet meer in staat zijn om de continue stress te reduceren met de aanmaak van cortisol, gaat de hypofyse zich richten op een andere as; de schildklier of de voortplanting as. Cortisol is een ontstekingsremmend hormoon en zorgt ervoor dat je wakker wordt. Bij te veel stress put het lichaam op de hormoon assen die nog wel functioneren.Wanneer het lichaam te veel energie put uit de voortplanting as, doordat de andere assen al zijn uitgeput door stress, is er in de geslachtsorganen geen energie meer voor voortplanting. Ergens wel mooi dat het lichaam van de vrouw is ingesteld op het niet kunnen of willen krijgen van een kind wanneer het lichaam te veel stress ervaart. Stress schijnt ook de reden te zijn waarom veel vrouwen lastig zwanger kunnen raken of een kind krijgen met ADHD door schildklier problemen. Het is de kracht van de natuur zeg ik maar. Je lichaam komt op de overlevingsmode te staan, wat verklaard dat als ik naar mij zelf kijk, er helemaal geen behoefte is aan welke vorm van lust. Je lichaam beschermt zich zelf. Het is een vreemd gevoel. 

Het lichaam zich zelf laten herstellen en hoe je een handje daarbij kunt helpen
1. Goede voeding
2. Stressmanagement
3. Uitgekiend trainen. 

Toelichting

1. Slechte voeding geeft dezelfde reactie op het lichaam als stress. Waarom?Je lever breekt hormonen en afvalstoffen af in je lichaam. Door een te veel aan moeilijk afbreekbare stoffen zoals alcohol, suiker en vette producten, kan je lever minder goed gaan werken. De lever kan ondervoed raken als het niet de juiste of niet voldoende stoffen en brandstof krijgt, die het nodig heeft om goed te functioneren en de juiste stoffen aan onze cellen te geven en voeding om te zetten in brandstof. Wat kan ik dan wel eten? Producten die je oma kent en die begrijpt wat de ingrediënten op de verpakking betekenen. Met andere woorden zo vers en onbewerkt mogelijk. Producten die het lichaam al kent en het dus niet extra veel energie kost om het product om te zetten van wat het niet kent, naar wat het wel kent. Een eetdag boek waarin je bij houd a) wat je eet, b) hoelaat je het eet, c) de reactie ervan, helpt om inzicht te krijgen in welke producten teveel energie kosten om het te verwerken en wat juist wel energie geeft. Het is experimenteren met je eetlust.

2. Het is belangrijk om te leren omgaan met jezelf en bewust te zijn wat jou stress geeft. De één is gevoeliger voor stress dan de ander. Dit heeft te maken met het zenuwstelsel, waar de mate van gevoeligheid aangeboren is. In het kader van mijn burn-out helpt cognitieve gedragstherapie enorm om beter te kunnen relativeren in nare of stressvolle situaties. Als je goed kan relativeren, sta je sterker en rustiger in het leven. Daarin kun je jezelf trainen. Het onderzoeken wat de oorzaak is voor je emotionele stress, wat bij burn-out komt kijken, is ook heel belangrijk. En vooral het omgaan met deze emoties. Emotionele stress is naast voeding ook een killer voor de lever en je eetlust op zichzelf. Ademhalingsoefeningen en meditatie helpen om stress te reduceren, maar je moet er wel voor openstaan;)

3. Lichaamsbeweging is goed voor het aanmaken van gelukstoffen waardoor je lekkerder in je vel komt te zitten en veerkrachtiger wordt. Ik moest eerst een half jaar weer opladen voordat ik mij tot beweging kon zetten. Wanneer je net burn-out bent geraakt, moet je eerst opladen door te slapen en uit te rusten. Mij helpt het om uit mijn negatieve emoties en lichamelijke klachten te komen. Ik ben sinds twee weken begonnen met groepslessen yoga, body balance en dergelijke bij de sportschool. Bij herstel van een burn-out is het van belang om beweging op te zoeken waar je geen stress of competitie gevoel bij krijgt. Het gaat om weer plezier krijgen in je lichaam en langzaam de energie en kracht weer opbouwen. Goede begeleiding is belangrijk zodat je lichaam niet nog meer uitgeput raakt. Het doel is geen marathon lopen, maar weer plezier krijgen in sporten. Voeding is hierbij extra belangrijk. Daarnaast is het beter om geen cardio oefeningen te doen zoals hardlopen of spinnen, omdat deze de aanmaak van cortisol stimuleren en dus extra beroep doen op je bijnieren, die al uitgeput zijn bij burn-out. Kracht oefeningen, tai chi of qigong, yoga, zwemmen of lekker een wandeling maken zijn goeie herstel oefeningen volgens het boek 'Bijnieruitputting'. Wist je dat je na 45-60 minuten trainen, adrenaline wordt omgezet in cortisol, het stresshormoon? Daarom is het af te raden te lang en te intensief te trainen bij burn-out herstel, zodat je, je bijnieren niet extra uitput.

Tot slot
In dit item ging het vooral over het hormoonstelsel en welke impact stress heeft op de hormoonbalans. De reden waarom het belangrijk is om je lichaam, inclusief hormonen en organen, serieus te nemen, is wegens de gevoeligheid dat het bij verwaarlozing door chronische stress, snel uit balans raakt. Wanneer het eenmaal uit balans is kun je last krijgen van allerlei psychische en lichamelijke klachten en in zijn extreemste vorm; burn-out raken. Wanneer je éénmaal burn-out ben geraakt of op een andere manier erg ziek bent geweest of oververmoeid, ga je waarderen dat je maar één lichaam hebt en dat je daar goed voor moet zorgen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten