maandag 23 mei 2016

Mindfulness, Bijnieruitputting & herstel oefeningen

Al dagen voel ik mij gevangen in negatieve energie. Het voelt beklemmend, ook omdat ik geen idee heb hoe ik het gevoel kan uitleggen aan mijn omgeving en het dus voor mijzelf hou. De negatieve energie wordt door allerlei dingen veroorzaakt en slurpt mij leeg, maakt mij emotioneel en geeft mij lichamelijke klachten. Het enige wat ik wil is alleen zijn en slapen. Maar ik merk dat dit averechts werkt. Hoe kom ik hieruit? Hoe krijg ik weer (positieve) energie?

Je hoort vaak dat mensen die een burn-out hebben gehad, uiteindelijk een mindfulness- of meditatiecursus gaan volgen. Zo heb ik vorige week ook een eerste stap gezet.
Ik weet niet wat het met mijn hersenen is, maar het lijkt wel een fulltime debat in mijn hoofd. Alles wat ik interessant vind of niet begrijp en mij nieuwsgierig maakt, analyseer ik tot in de puntjes. Zoals Sunny Bergman in een blog schreef en mijzelf in herken: "[...] regelmatig mediteren helpt me om mijn gedachten, die als onrustige klimplanten om elk te analyseren deelgebied heen woekeren, enigszins in rustiger vaarwater te leiden". Dat dus.

Merlijn
Vorige week fietste ik naar het Mind & Body centre Merlijn in Nieuw-Rijswijk. Geen idee dat Nieuw-Rijswijk bestond. Het lag letterlijk naast een snelweg en middenin een industriegebied. Geen boompje aan te pas. Ik vond het een zeer vreemde locatie voor een centrum dat zich bezig houd met spirituele activiteiten zoals mindfulness, meditatie en yoga- achtige lessen. Maar..

Op het moment dat ik de deur van het centrum opende, middenin die grijze omgeving, kwam er een enorme energie mij te gemoed. Opeens stond ik tussen wel 150 Hindoestanen van jong tot oud in kleurige en glanzende gewaden gekleed, aan het dansen en muziek maken. Het rook heerlijk naar curry en ander eten en de muziek dreunde door mijn lijf. Marc, de mindful leraar begroette mij op zijn blote voeten. Hij zei; Welkom, ik zal je een rondleiding geven door het gebouw. Terwijl ik richting de kleedkamer liep, langs allemaal blije mensen en overal mooie lantaren-achtige lampen hingen die lichtpatronen op de muur printte, voelde ik mij in één klap een ander mens. Dit is wat ik nodig heb op dit moment. Een omgeving waarin mensen elkaar met liefde en respect behandelen, waar ruimte is voor aandacht voor jezelf en het nu. Waar mensen hun kwetsbare kant durven te laten zien en waar emoties niet weggestopt hoeven te worden. Ik als über rationeel persoon, een echte Westerling, merk dat al dat rationele, harde gedoe mij niet beter maakt op dit moment. Ik wil mijn emoties, negatieve gedachten en gevoelens die ik op dit moment sterk ervaar, niet meer onderdrukken, ik wil er mee leren leven. Laat die mindful les maar komen.

Eerste mindful les
Daar zat ik, op een yoga matje. Het grappige was dat ik met allemaal studenten en starters in de groep zat. Mijn vooroordeel over dat er ALLEEN MAAR extreme zweverige types op dit soort dingen afkomen, was weer het tegendeel van bewezen. Kaarsje aan, ogen dicht, kleermakerszit, Marc die met zijn rustige stem, ons de oefening door begeleidde. Feitelijk was het een rollercoaster van alle negatieve gedachten en emoties die ik ervaarde door alle 'shit' van de laatste maanden/jaren, inclusief het bewust voelen van alle pijntjes in mijn lichaam. Maar het verschil met deze oefening was dat ik het niet wegdrukte, zo van 'ik wil dit niet voelen', maar accepteerde dat het er nou eenmaal was, in mij. En deze mindtuning, het accepteren van hoe ik mij nu voel en begrijpen waardoor het komt en het de ruimte geven en het te delen met de anderen, gaf mij ontzettend veel energie. Alsof alle blokkades in mijn lichaam tijdelijk waren opgeheven. Ik was sinds een week weer blij, begrepen, geaccepteerd en geliefd. Ik hoefde mij even niet te verantwoorden, te presteren, mij beter voor te doen en andere te pleasen. Thuis, waar er weinig ruimte is voor emoties en spiritualiteit, heb ik meteen mijn bedje opgezocht. Mindfulness doe je voor jezelf. En het geneuzel wat ik vaak hoor van 'ik ben te ongeduldig voor dat soort dingen' of 'mij veel te zweverig', wat ik ook altijd zei, is misschien juist wel een teken dat je meer jezelf rust mag gunnen. De grootste 'zenuwelijers' en de mensen die het 'rauwst' hebben geleefd, vind ik hier juist op de yogamat. Hoe hilarisch is dat?
Mindfulness, meditatie en andere alternatieve geneeswijze voor de geest en lichaam, zijn misschien niet 'de absolute' oplossing, maar ik weet ook dat een pijnstiller mij niet helpt om van mijn burn-out af te helpen en mijn energie blokkades op te heffen. We blijven proberen!:)

Oefening herstel Bijnieruitputting/ burn-out.
Van the mind, ga ik nu even over naar the body. Vanaf nu wil ik een serie items maken over het herstellen van een bijnieruitputting, gebaseerd op het boek 'Bijnieruitputting, het stresssyndroom van de 21e eeuw (James L. Wilson). Het boek kocht ik enkele weken geleden en ik kon wel huilen van blijdschap toen eindelijk duidelijk werd wat er met mij aan de hand is en belangrijker nog, hoe ik ervan kan herstellen. Ik heb een bijnieruitputting. Na een half jaar zelfstudie, durf ik dit te zeggen. Nee, de dokter heeft het niet vastgelegd, maar laten we het sowieso niet over de gezondheidszorg hebben op het gebied van psychische klachten. Hoe ik dit dan zeker weet? En waarom dit voor zelfs iedereen belangrijke stof is om te weten?

Allereerst, mocht je de diagnose burn-out hebben, en je blijft je maar futloos voelen wat je ook doet, koop dit boek en ga ermee aan de slag. Ik beloof je dat je er geen spijt van gaat hebben. En geef ook meteen een kopie aan je dokter die hoogwaarschijnlijk, hier weinig tot geen kennis van heeft. Ik ben ergens boos, omdat de reden waarom het zo moeilijk is om hulp te vinden bij een bijnieruitputting, puur te maken heeft met, jawel, Geld & Politiek. 
Geld: "Er zijn geen behandelingen voor bijnieruitputting die geproduceerd worden door medische ('farmaceutische') bedrijven en waar patent op genomen kan worden. Er valt gewoon geen geld aan te verdienen" (Wilson, 2016). Politiek: Lees het boek maar, want dat is wat lastig.

Doktoren hebben om deze reden zich weinig tot niet hierin verdiept. Terwijl er al 20 jaar lang kennis en studie naar is gedaan, maar geen aandacht krijgt. Het is misschien wel het meest voorkomende gezondheidsprobleem in deze tijden, maar het wordt niet erkend en weinig over verteld. De wereld blijft mij verbazen. Deze briljante en revolutionaire onderzoeker, heeft al het onderzoek dat gedaan is naar bijnieruitputting nu voor iedereen verzameld en toegankelijk gemaakt. Ik ga hem zeker een bedank brief sturen als ik door de tips uit zijn boek, ben hersteld. Mijn dokter krijgt een dikke middelvinger;)

Functie bijnieren
De volgorde waarop ik over de bijnier schrijf is misschien niet zo logisch, maar de bijnieren zijn kort gezegd kleine organen in je lichaam, die ook wel onze 'Stressklieren' genoemd worden. Wanneer je last hebt van chronische stress, door bepaalde negatieve relaties, hoge werkdruk of een negatieve mentale instelling, dan word er teveel beroep gedaan op de bijnieren. De bijnieren zijn niet gemaakt om chronische stress te verwerken. Ze raken uitgeput. Je hele hormoonhuishouding raakt hierdoor in de war, kort gezegd. Hierdoor ontstaan allerlei lichamelijke en psychische klachten. Denk hierbij aan labels als depressie, paniekaanvallen, agressie, slaapproblemen, chronische-vermoeidheidsyndroom, lage bloeddruk of burn-out. Meer hierover schrijf ik in mijn aankomende blogs met in ieder blog een oefening uit het boek. Laten we onze bijnieren eens serieus nemen, zodat we veel gezonder en gelukkig kunnen zijn, en minder geld hoeven uit te geven aan alcohol, cafeïne, sigaretten en andere opkikkers.

Opdracht 1; energiegevers en energierovers in kaart brengen
Heb je last van een burn-out, depressie of chronische vermoeidheid? Neem je situatie eens onder de loep. Pak een groot vel papier en een marker. En schrijf het volgende:

Goed voor mij                                           |  Slecht voor mij
(maakt mij levendiger, blij, gezond)            (Zuigt mij leeg, neemt mijn energie
                                                                      en gezondheid weg)


Maak een plan om de zaken die slecht voor je zijn uit je leven te verwijderen. Op dit moment verdien je alle rust om te herstellen. Succes! Ik ben er nu ook mee bezig. En nee, het is niet makkelijk. Ik las laatst onderstaande slogan. Ik zelf hou al mijn twijfels binnen en het knaagt. Dus dit blog is een vorm van mijn onzekerheden die bij mijn burn-out komen kijken, op tafel te gooien. Wie weet helpt het iemand, of uiteindelijk mijzelf;)

"Gooi je twijfels gewoon op tafel. Het knagende randje verdwijnt. Als je je onzekerheid laat zien" - Flow Magazine.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten