dinsdag 22 december 2015

Alles over het belang van eten, adrenaline, de functie van de bijnier, cortisol en andere hormonen.

De kerstdagen komen steeds dichterbij! Ik moet zeggen dat ik de kerstliedjes, Adèle en kersttruien dit jaar ontwijk. De enige die mij wel aansprak was de variant hier links onder. De kerstboom in onze huiskamer maakt mij wel erg gelukkig!:D

Waarschijnlijk hebben velen al hun hele kerstmenu samengesteld voor van de week of ze laten zich verassen. Sommige zijn alvast aan het diëten of goeie voornemens aan het maken. En ik?

Ik loop iedere morgen tegen het grote vraagstuk aan, waar heb ik trek in? Vervolgens de moed weer te verliezen omdat ik echt geen idee heb en vervolgens weer bijna niets eet op een dag.

Goed eten schijnt erg belangrijk te zijn om weer bovenop een burn-out te komen. Zoals Nienke op haar blog www.jongburnout.nl schrijft, erkend ook zij dat het lastig is om gerechten voor jezelf te bedenken als je geen puf of concentratie hebt. Zij kwam met de truc: "Het Eetschema".

Je bedenkt gewoon al voor een hele week wat je wanneer en op welke tijd gaat eten. Alle ingrediënten haal je in één keer in huis. Dit zodat je niet meer hoeft na te denken op het moment zelf als je wat wil of moet eten.

Zo logisch, maar mijn eetlust is zo weg, dat ik soms niet eens meer weet wat ik echt lekker vind. Het schema wat ze kant en klaar op haar website had gepost kwam voor mij daarom meer dan goed uit. Of ik het nou lekker vind of niet, ik ga aankomende week proberen haar schema aan te houden en volgende week kan ik de gerechten weer aanpassen. Ook geen trek of geen inspiratie? Bekijk hier en hieronder haar "Eetschema"!;)


Het rooster ga ik straks printen en ophangen op de koelkast. Tijdens de kerstdagen deze week, zal er wel een beetje afwijking ontstaan, maar let's do this!! Dankjewel Nienke.

Ook mijn liefde voor koffie en met name cappuccino's moet ik gaan minderen. Ik las dat cafeïne een stimulans is voor cortisol. Cortisol is een hormoon dat vrij komt als reactie op stress. Bij een burn-out zit je lichaam vol met cortisol. Iets wat je in een langere periode hebt opgebouwd en ook pas weer over een langere periode kan worden afgebroken (zo schrijft Nienke op haar blog). Voorheen nam ik wel drie koffie op een dag om de dag door te komen.

Volgens stressplein.eu zorgt cortisol ervoor dat je op 110% kan functioneren. De stof zorgt ervoor dat je de stresssituatie beter aankan. Cortisol sport een aantal processen aan om harder te gaan werken. Denk bijvoorbeeld aan snellere hartslag, ideaal voor topsporters.

Ik heb mij voorgenomen om alles er aan te gaan doen om mijn cortisol niveau te verlagen of in ieder geval in balans te brengen.

Wat zorgt ervoor om cortisol te verlagen?

- Lichaamsbeweging!
- Ademhalingsoefeningen schijnen blijkbaar ook rustgevend te zijn.
- En een hobby waar ik mij helemaal in kan laten gaan. Op dit moment heb ik soms echt geen idee meer wat IK echt leuk vind dus ik ga deze perioden maar wat experimenteren.
- Muziek helpt ontspannend! Ik hou van muziek, het is eigenlijk alles voor me bedenk ik mij weleens.
- Sociale activiteiten zijn belangrijk!
- Lekker lachen is natuurlijk altijd fijn!;)

CORTISOL is in ieder geval een gevaarlijk stofje! Het brengt je lichaam volledig uit balans. Het stresshormoon is zeer schadelijk: het zorgt voor slaapgebrek, ziekten, concentratie problemen en uiteindelijk soms tot een burn-out.

Je schijnt je cortisol niveau ook zelf te kunnen meten, zodat je kunt achterhalen of klachten ook hierdoor komen en hoe het zit met je stressgehalte. Ik zou dat wel willen meten, ben benieuwd hoe hoog het is;)

Een burn-out wordt vaak ook bijnieruitputting genoemd. De bijnieren zorgen voor het in balans houden van je hormoonhuishouding. Bij te veel stress raken ze uit balans/uitgeput en functioneren niet meer naar behoren.

Op gezondheidsplein.nl las ik over de functie van de bijnieren namelijk het produceren van de volgende hormonen:

- Adrenaline en Noradrenaline (Vecht of vlucht hormonen)
- Cortisol (invloed slaap-waak ritme en afweersysteem)
- Aldosteron (regelt mineraal huishouding en bloeddruk)
- Androgenen/oestrogenen.


De afgelopen paar jaar heb ik geleefd op Adrenaline. Ik was helemaal in mijn "vecht" modus. Ik denk dat ik zelfs teveel adrenaline had waardoor ik mijzelf op het eind niet meer onder controle had. Ik handelde voortdurend uit primaire reactie. Dus vaak agressief op momenten dat ik stress had, omdat ik stijf stond van de adrenaline. Dit kwam vaak naar voren in ruzie met mijn ex of familie. Vooral als ik een biertje of wijntje op had kon ik soms helemaal omslaan. Heel prettig maar niet heus.

Daarnaast heb ik al een jaar dat ik niet kan slapen zonder melatonine pilletje. En mijn afweersysteem was een jaar geleden zo slecht dat ik alleen maar aan de antibiotica zat.
Als we het gaan hebben over mijn libido gaan we lachen. Die is zo ontzettend laag dat we er niet over gaan praten;)

Genoeg over kwaaltjes, in ieder geval is er bij mij wel degelijk sprake van een bijnieruitputting. Ik wist niet eens dat we een bijnier hadden tot vandaag, maar goed. Ga voor jezelf na of jij bij jezelf ook iets hiervan herkent. Misschien moet je ook maar eens een testje doen als je daar het nut van inziet.


Dus wanneer de bijnier uitgeput raakt, zullen deze functies verslechteren. In dit filmpje slaat Jesse van der Velde de spijker op zijn kop. Tot dat hij begint met praten over de knol "maka";) Ik krijg altijd de kriebels van diëtisten en moeilijke groentes, maar zijn verhaal over dat het van belang is om te kijken hoe ik mijn bijnieren kan ondersteunen om mijn hormoonhuishouding weer in balans te krijgen, is voor mij wel een eye opener. Aanrader om het filmpje even te kijken!:)

Heb je een burn-out? Ken je dan dat gevoel dat je 's ochtends je bed niet uit komt? We hebben dan een te laag cortisol. Ken je dat gevoel dat je 's avonds rusteloos bent en niet kan slapen? We hebben dan te veel cortisol en te weinig melatonine. Ken je dat gevoel dat je overdag moe bent en behoefte hebt aan cafeïne om jezelf even een bust te geven? Dat zorgt er alleen maar voor dat we ons hormoonhuishouden meer uit balans laten raken.

Jesse zegt dat we juist 's ochtends ondanks de moeheid, JUIST even moeten gaan sporten om je hormoonhuishouding te doorbreken. Ik ben nu bezig met een squat schema, vind je zo online:p Kan je gewoon thuis doen, wanneer je wil. Krijg je nog strakke billen van ook voor de vrouwen onder ons;) Ik moet eerlijk bekennen, het schema hangt op mijn kast, maar ben pas één dag begonnen.

Eigenlijk bij een burn-out of uitgeputte bijnieren werkt ons hormoonstelsel tegenovergesteld. Dus wanneer we moe zouden moeten zijn, hebben wij veel energie, en wanneer we overdag veel energie zouden moeten hebben, willen we het liefst slapen.

En dit alles door te veel stress. Voor mij wordt het steeds duidelijker wat de oorzaken zijn voor mijn stress. Ik heb nu even afstand genomen van deze stressoren. De uitdaging is om te kijken hoe ik anders om kan gaan met deze stress factoren, hoe ik weer mijn eetpatroon kan opbouwen en hoe ik weer mijn hormoonhuishouding in balans kan krijgen.

Je bent wat je eet zeggen ze weleens. Nou dat klopt maar weer!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten